Wniosek o pozwolenie na budowę – ile to kosztuje i trwa?
Data dodania: 14.05.2021 | Anna BartośPozwolenie na budowę to dokument umożliwiający rozpoczęcie prac związanych z postawieniem nowego domu. Składając wniosek o pozwolenie na budowę, musisz dołączyć komplet dokumentów, m.in. potwierdzających twoje prawo do dysponowania działką czy uprawnienia projektantów. Prace budowlane musisz rozpocząć w ciągu 3 lat od uprawomocnienia pozwolenia.
Twój wniosek o pozwolenie na budowę zostanie wpisany na ogólnopolski i jawny rejestr wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę. Lista jest dostępna pod adresem http://wyszukiwarka.gunb.gov.pl/.
Wniosek o pozwolenie na budowę – skąd go wziąć i co zawiera?
Pozwolenie na budowę wydawane jest po złożeniu wniosku. Jest on zapisywany na gotowym formularzu, który znajdziesz np. na stronie internetowej właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej lub stacjonarnie w urzędzie. Dokument zawiera twoje dane osobowe, opis inwestycji i jej lokalizację. Do wniosku o pozwolenie na budowę trzeba dołączyć szereg załączników, które m.in. gwarantują, że prace będą wykonywane zgodnie z prawem budowlanym. Lista dokumentów dołączanych do wniosku jest określona w ustawie Prawo budowlane. Wśród załączników do wniosku o pozwolenie na budowę powinny znaleźć się m.in.:
- projekt zagospodarowania działki i projekt architektoniczno-budowlany budynku;
- formularz z oświadczeniem inwestora potwierdzającym prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (dokument znajdziesz np. na stronie internetowej danego urzędu);
- oświadczenia projektantów poszczególnych branż, potwierdzające, że opracowania zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- kopię decyzji o nadaniu projektantom uprawnień budowlanych;
- kopię zaświadczeń potwierdzających wpis projektantów na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego;
- oświadczenie projektanta, które informuje, czy budynek może być podłączony do sieci ciepłowniczej;
- decyzję o warunkach zabudowy (o ile była wydana).
Jeśli wniosek o pozwolenie na budowę składa pełnomocnik, do załączników trzeba dołączyć potwierdzenie opłaty skarbowej za przyjęcie dokumentu potwierdzającego ustanowienie pełnomocnictwa.
Zastanawiasz się, ile kosztuje pozwolenie na budowę? Okazuje się, że w przypadku budynków, które są przeznaczone na cele mieszkaniowe, nie ma opłaty skarbowej (poza ewentualnym nadaniem pełnomocnictwa podczas składania dokumentów w urzędzie). Opłata za pozwolenie na budowę zostanie naliczona w przypadku, gdy jakaś część obiektu jest przeznaczona na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Wówczas trzeba zapłacić 1 zł za 1 m² powierzchni.
Kto wydaje pozwolenie na budowę i ile się na nie czeka?
Pozwolenie na budowę jest wydawane przez organ administracji architektoniczno-budowlanej. W praktyce jest to jeden z wydziałów starostwa powiatowego lub urzędu miasta właściwego z uwagi na lokalizację inwestycji. Po złożeniu kompletu dokumentów rozpoczyna się proces weryfikacji, który z reguły wieńczy wydanie decyzji o pozwoleniu. Jeśli w trakcie analizy dokumentów urzędnicy znajdą nieprawidłowości lub braki, poinformują cię o obowiązku złożenia uzupełnień lub usunięcia niepoprawności w określonym czasie. Pozwolenie na budowę powinno być wydane maksymalnie do 65 dni od daty złożenia wniosku. Prace na działce możesz rozpocząć nie później niż 3 lata od uzyskania pozwolenia.
Warunki zabudowy a pozwolenie na budowę
Jeśli na danym terenie nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę musisz wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Taka kolejność wynika z zapisów prawa budowlanego. Z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy występujesz zarówno wtedy, gdy planujesz budowę na podstawie pozwolenia na budowę, jak i w sytuacji, gdy będziesz działać na zgłoszenie (jest to możliwe np. w przypadku, jeśli chcesz wznieść dom jednorodzinny, którego obszar mieści się w całości na działce, na której został zaprojektowany lub budynek gospodarczy o powierzchni nieprzekraczającej 35 m²). Taka czynność jest obowiązkowa także w przypadku rozbudowy czy nadbudowy istniejącej nieruchomości.
Wniosek o wydanie warunków zabudowy należy złożyć w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na położenie nieruchomości. Jeśli warunki są wydawane w związku z budową obiektu mieszkaniowego, nie zostaniesz obciążony opłatą skarbową. Decyzja powinna być wydana w ciągu dwóch miesięcy, jednak czas ten często się wydłuża, np. z powodu oczekiwania na wydanie właściwych map i opinii.
Jeżeli urząd wydał niesatysfakcjonujące dla ciebie warunki zabudowy lub odmawia ich ustalenia, masz prawo złożyć odwołanie od otrzymanej decyzji. Odwołanie możesz złożyć w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisma w samorządowym kolegium odwoławczym poprzez urząd, który wydał decyzję. Jeżeli jednostką odpowiedzialną na wydanie decyzji był urząd wojewódzki, odwołanie należy złożyć do ministerstwa.
Stwórz dziennik budowy w naszym serwisie już dziś, aby śledzić na bieżąco swoje postępy oraz dzielić się wiedzą.
Stwórz swój dziennikBudogram istnieje dzięki wsparciu ekspertów. Poznaj Wienerberger, który pomaga nam współtworzyć bazę wiedzy potrzebną do budowy domu.
Polub Wienerberger na Facebooku