Montaż bramy garażowej – krok po kroku

Data dodania: 20.05.2021 | Anna Bartoś
brama garażowa
Facebook Messenger Twitter Mail

Montaż bramy garażowej różni się w zależności od sposobu otwierania się skrzydeł. Oznacza to, że inaczej przebiega montaż bramy garażowej segmentowej, inaczej uchylnej, a jeszcze inaczej rolowanej. Podstawą sprawnego i dobrego montażu drzwi garażowych jest m.in. odpowiednio wymierzona luka ścienna. 

 

Montaż bramy garażowej będzie zależał od tego, jaki typ drzwi wybierzesz. W sprzedaży dostępne są bramy segmentowe, uchylne i rolowane. Najtańsze i najłatwiejsze w założeniu są uchylne, ale największą popularnością cieszą się bramy segmentowe.

 

Montaż bramy garażowej – wskazówki przed zakupem 

Sposób mocowania bramy do garażu zależy od tego, jaki system otwierania wybierzesz. Montaż bramy garażowej segmentowej jest inny niż montaż bramy uchylnej albo rolowanej. Jedną z głównych różnic jest miejsce mocowania skrzydła. Brama segmentowa umieszczana jest za światłem luki garażowej, a brama uchylna dokładnie w świetle otworu.

 

Typy bram garażowych

Sposób otwierania bramy dopasuj do warunków panujących na działce. Jeśli masz mało miejsca na podjeździe albo wjeżdżasz do garażu bezpośrednio z ulicy, postaw na jedno z dwóch rozwiązań:

  • bramę segmentową (czyli taką, która chowa się pod stropem),
  • bramę rolowaną (system, który nawija bramę na specjalny wał). 

 

Przy małym podjeździe lub bramie umieszczonej w linii ogrodzenia wybór jedno- lub dwuskrzydłowej bramy uchylnej (takiej, której skrzydła otwierają się do przodu i zajmują miejsce na podjeździe) byłby kłopotliwy i utrudniałby wjazd do garażu. Dla własnej wygody wybierz system, który jest zdalnie sterowany. Dzięki temu automatycznie, za pomocą pilota lub smartfona, otworzysz bramę, zbliżając się do niej samochodem. 

 

Izolacyjność cieplna bram garażowych

Wybierając bramę garażową, weź pod uwagę nie tylko kwestie estetyki i sposobu otwierania, ale też izolacyjności cieplnej. Parametr ten będzie decydował o tym, jak duże straty ciepłego powietrza będzie powodować brama w garażu. Współczynnik przenikania ciepła U dla bram garażowych nie powinien być wyższy niż 1,3 W/(m2K). Dla jak najlepszej izolacyjności producenci wypełniają skrzydła bram pianką poliuretanową oraz wyposażają je w odpowiednie uszczelki. Znajdziesz je w miejscach łączeń segmentów i styku ościeżnicy z podłogą. W ofertach znajdziesz też bramy z podwójnymi uszczelkami i podkładkami izolacyjnymi. 

 

Montaż bramy garażowej krok po kroku

Montaż bramy garażowej segmentowej, uchylnej czy rolowanej najlepiej zlecić wykwalifikowanej ekipie. Źle zamocowane drzwi będą niesprawne i mogą zagrażać bezpieczeństwu domowników. Jednym z pierwszych i najczęstszych błędów popełnianych przez osoby, które chcą samodzielnie założyć bramę garażową, jest złe wymierzenie luki ściennej. W efekcie skrzydło może się zacinać lub nie otwierać w pełni.

Realizację prac trzeba zaplanować po wylaniu posadzki i otynkowaniu nadproża. Montaż bramy garażowej w budynku bez posadzek wiąże się z ryzykiem błędu i założenia bramy na niewłaściwej wysokości. Zacznij od przymocowania prowadnic do ścian. Prowadnice są na wyposażeniu wszystkich typów bram, poza rozwieranymi. Przy modelu uchylnym trzeba zamocować je do sufitu, w segmentowym górnym – wewnątrz ściany frontowej i sufitu, a w rolowanym – do bocznych ościeżnic luki wjazdowej. Istotne jest, aby prowadnice znalazły się dokładnie w pozycji równoległej względem siebie. Inny układ sprawi, że mechanizm otwierający bramę nie będzie poprawnie funkcjonował. 

Sprawdź piony ścian, załóż podporę wału i prowadnice poziome. Każda z tych czynności wymaga stałej kontroli poziomów i przekątnych znajdujących się pomiędzy poszczególnymi elementami prowadnic. Mocując segmenty bramy, trzeba odpowiednio zlokalizować wzmocnienia oraz sprawdzić ustawienia rolek i zawiasów. Ich pozycje muszą być zgodne ze wskazówkami producenta podanymi w instrukcji montażu. 

 

Montaż bramy garażowej – cena

Cena za montaż bramy garażowej zależy od wielkości i mechanizmu otwierania. Na ostateczny koszt mieć też wpływ miejsce realizacji zlecenia. Przykładowo zakup i montaż bramy do garażu będzie nawet o kilkaset złotych tańszy w województwie lubelskim lub podkarpackim niż w mazowieckim czy dolnośląskim. Za bramę wjazdową przesuwną bez napędu (otwieraną ręcznie) o wymiarach 240×150 cm zapłacisz średnio od 1,5 do 3 tys. zł. Do tej stawki trzeba doliczyć usługę montażu, która wyniesie od 500 zł do 1,2 tys. zł. Cena zakupu bramy garażowej dwuskrzydłowej otwieranej ręcznie wynosi od 600 zł do 1 tys. zł. Koszt montażu zależy od tego, czy słupki, na których będzie umocowana, są już wykonane, czy dopiero trzeba je zrobić. Stawka za taką usługę wyniesie więc od 500 zł do 1 tys. zł. Bramy otwierane automatycznie wiążą się z wyższymi kosztami.

PODZIEL SIĘ: