Montaż bramy garażowej – jak prawidłowo zamontować drzwi w garażu?

Data dodania: 27.09.2018 | Ekspert Budogram
Facebook Messenger Twitter Mail

Bramy garażowe ze względu na swój duży rozmiar (zwłaszcza podwójne, do garaży dwustanowiskowych) oraz konstrukcję są uważane za trudne do zamontowania i uszczelnienia. Planując montaż bramy garażowej, trzeba pamiętać, by zadbać o zapewnienie izolacyjności cieplnej i akustycznej, a także o bezpieczeństwo – źle zamontowana brama tego nie zapewni.

 

Przygotowanie do montażu bramy garażowej

Na rynku dostępne są różne rodzaje bram – ze względu na sposób ich otwierania wyróżnia się bramy segmentowe, uchylne i rolowane. Najtańsze i najprostsze są uchylne, ale najpopularniejsze – segmentowe.

Sposób otwierania bramy warto dopasować do warunków panujących na działce – jeśli np. na podjeździe jest bardzo mało miejsca albo do garażu wjeżdża się bezpośrednio z ulicy (czyli brama jest w linii ogrodzenia), brama uchylna się nie sprawdzi, gdyż przy otwieraniu jej skrzydło „wyjeżdża” do przodu; lepsza będzie segmentowa, która chowa się pod stropem lub rolowana, która nawija się na wał umieszczony nad otworem bramy. Jeszcze wygodniej, jeśli wyposaży się ją w napęd z możliwością zdalnego sterowania – dzięki sygnałowi wysłanemu wcześniej np. ze smartfona, brama będzie otwarta, gdy pod nią podjedziemy.

Dobrze jest też przed zakupem bramy przemyśleć kwestię jej izolacyjności cieplnej. Obecnie współczynnik ciepła U dla bram garażowych nie może być wyższy niż 1,5 W/(m2K), a od początku 2021 r. wartość ta zostanie zaostrzona do 1,3. Aby brama była ciepła, producenci wypełniają skrzydło pianką poliuretanową oraz wyposażają je w odpowiednie uszczelki (w miejscach, gdzie poszczególne segmenty łączą się ze sobą oraz tam, gdzie brama będzie stykać się z ościeżnicą i podłogą). Opcjonalnie dostępne są dodatkowe rozwiązania, na przykład podwójne uszczelki albo podkładki izolacyjne.

 

Montaż bramy garażowej 

Prace najlepiej zlecić ekipie z doświadczeniem, która stosować się będzie do ogólnych zasad sztuki budowlanej i ściśle trzymać wytycznych zawartych w instrukcji montażu. Montaż bramy garażowej najlepiej zaplanować po wylaniu posadzki i otynkowaniu nadproża. Jeśli posadzki nie ma, ekipa powinna wspólnie z inwestorem ustalić docelowy jej poziom, jednak zawsze niesie to ryzyko błędu – a bramy zamontowanej na niewłaściwym poziomie nie da się później wyregulować. Dlatego lepiej wstrzymać się z montażem do ułożenia posadzki.

Prace zaczyna się od przytwierdzenia do ściany prowadnic pionowych. Na tym etapie zalecane jest dokładne sprawdzenie pionów. Następnie mocuje się podporę wału i prowadnice poziome – tu konieczne jest kontrolowanie poziomów oraz przekątnych między elementami prowadnic. 

Przy montażu segmentów należy zwrócić uwagę na właściwe umieszczenie ich wzmocnień. Bardzo ważne jest też sprawdzenie czy ekipa zamocowała wszelkie elementy przewidziane przez producenta (szczegóły zależą od zastosowanego typu napędu i techniki montażu). Skontrolować trzeba również ustawienie rolek i zawiasów – właściwe ich pozycje są podane w instrukcji montażu. 

PODZIEL SIĘ: