Brama garażowa – jak wybrać najlepszą?

Data dodania: 07.10.2019 | Ekspert Budogram
Facebook Messenger Twitter Mail

Bramy garażowe różnią się przede wszystkim konstrukcją i sposobem otwierania. Do nowoczesnych rodzajów zalicza się segmentowe i rolowane, do starszych – rozwierane i uchylne. Jak kupić najlepszą bramę garażową? Warto poznać kilka cech bram, które ułatwią wybór odpowiedniej.

Wśród wymienionych czterech rodzajów bram garażowych najpopularniejsze są segmentowe. Brama zbudowana z połączonych przegubowo ze sobą segmentów jest trwała, łatwo się otwiera i nie zabiera dużo miejsca, bo chowa się pod sufitem w garażu. Brama segmentowa może też być otwierana na bok, ale takie rozwiązania rzadko się spotyka.

 

Jaka brama garażowa?

Brama garażowa powinna być dopasowana do elewacji. Producenci bram garażowych oferują wiele modeli. Bramy segmentowe są dostępne w różnych wzorach i kolorach, łatwo je więc dopasować do każdego domu.

Największą popularnością cieszą się bramy z powłoką o strukturze naśladującej słoje drewna, nawet jeśli brama jest biała (białe bramy są najtańsze). Kolorowe bramy mogą być pomalowane na dowolny kolor z palety RAL, przy czym producenci oferują kilka-kilkanaście kolorów w standardowej ofercie. Nowością na rynku są gładkie panele metalizowane.

Ponadto dostępne są wykończone podobnie jak bramy drzwi wejściowe, rolety zewnętrzne i ogrodzenia, co pozwala utrzymać ład na elewacji i w otoczeniu domu. Jednak nie ma obowiązku montowania takich samych drzwi wejściowych co brama, szczególnie gdy nie znajdują się one blisko siebie.

Jeśli garaż jest ogrzewany, brama powinna być ocieplona. Taką bramę należy też wybrać, jeżeli garaż przylega do części mieszkalnej. Poza tym panele z wypełnieniem z pianki są mocniejsze i sztywniejsze, dzięki czemu brama będzie trwalsza.

 

Jak zbudowana jest brama segmentowa?

Płaszcz bramy segmentowej tworzą połączone ze sobą poprzeczne panele o wysokości około 50 cm każdy. W domu jednorodzinnym zwykle są cztery, bo wymiary typowej pojedynczej bramy garażowej to 2,5 x 2 m. Jeśli w garażu miałby się zmieścić np. samochód dostawczy, wówczas brama powinna mieć 5-6 paneli. Pojedyncze segmenty mają grubość od 20 do 67 mm.

Najchętniej wybierane są bramy segmentowe o grubości 40-42 mm, jeśli to wystarcza. Obecnie oferowane są też grubsze i co za tym idzie – cieplejsze bramy segmentowe. Przykładowo współczynnik przenikania ciepła U dla podwójnej (5 x 2,5 m) bramy garażowej o grubości 67 mm wynosi 1,0 W/(m2K), choć w przepisach maksymalna wartość wynosi 1,5.

Dla porównania, przy grubości 40 mm współczynnik dla bramy o takich samych wymiarach wzrasta (pogarsza się) do wartości 1,12. Bramy pojedyncze też będą miały ten współczynnik większy (gorszy), ponieważ w porównaniu z bramą podwójną ich powierzchnia jest mniejsza.

Brama segmentowa nie potrzebuje przestrzeni przed garażem ani zbyt dużo w garażu. Taka brama po prostu przesuwa się do góry – płaszcz bramy jest podciągany i chowa się pod sufitem. Ciężar bramy utrzymują skrętne lub naciągowe sprężyny. Sprężyny naciągowe zwykle są instalowane w bramach pojedynczych, skrętne – w cięższych bramach podwójnych. Sprężyny naciągowe umieszcza się poziomo, a skrętne pionowo po bokach bramy. Dla bezpieczeństwa w razie pęknięcia sprężyny montuje się je po dwie w każdej prowadnicy.

 

Brama garażowa z napędem

Brama garażowa otwierana automatycznie to obecnie standard w nowych domach. Zazwyczaj kupuje się napęd proponowany przez producenta bramy, ponieważ takie rozwiązanie jest nie tylko optymalne, ale i całość zostaje objęta rękojmią lub gwarancją. Zazwyczaj wraz z bramą garażową i jej napędem kupuje się też napęd do bramy wjazdowej, by móc połączyć ich pracę w jednym systemie, co oznacza otwieranie obu bram jednym pilotem.

Do bram garażowych segmentowych najczęściej stosuje się napędy z szyną prowadzącą, montowane pod sufitem. W przypadku tego rodzaju napędów stosuje się automaty z łańcuchem lub paskiem zbrojonym jako elementem napędowym. Rozwiązanie z paskiem zapewnia cichą pracę.

PODZIEL SIĘ: