Zatrudniamy fachowców – część 2: ekipa do murowania
Data dodania: 04.03.2019 | Ekspert BudogramDziałka kupiona, formalności dopełnione… Wydawać by się mogło, że nic już nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć budowę wymarzonego domu. A jednak – problemem, i to sporym, może okazać się wybór odpowiedniej ekipy, która będzie solidna, terminowa, a przy tym niedroga.
Znalezienie takich wykonawców przypomina czasem szukanie igły w stogu siana. W prasie czy internecie jest mnóstwo ogłoszeń rozmaitych maści fachowców, ale tak naprawdę dopóki nie pojawią się oni na naszej budowie, nie wiemy, z kim mamy do czynienia. A ci, którzy mają dobrą renomę, są polecani i sprawdzeni, najczęściej mają zaplanowane terminy prac nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.
Kogo zatrudniamy na budowie
Pewną ciekawostką jest fakt, że właściciel firmy budowlanej nie musi być w świetle prawa „budowlańcem” i mieć wykształcenia technicznego. Ważne, aby zatrudnione przez niego osoby miały stosowaną wiedzę i umiały zastosować ją w praktyce (w naszym przypadku osoby te powinny znać podstawowe zasady murowania ścian i przestrzegać zaleceń wykonawczych producenta danych materiałów). W każdym razie, zanim padnie pierwszy klaps na budowie, zadbajmy o to, aby podpisać z ekipą odpowiednią umowę. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego stresu oraz zminimalizujemy ryzyko poważniejszych strat finansowych.
Jak wygląda umowa z murarzami
Umowa o roboty budowlane to dokument, który „buduje” dobre relacje na budowie między stronami. Inaczej rzecz ujmując – określa prawa i obowiązki inwestora oraz wykonawcy. Dokładnie wyjaśnia to art. 647 Kodeksu cywilnego, który mówi, że „przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia”.
Ekipa do murowania nie powinna mieć kłopotów z podpisaniem takiego dokumentu.
Przed podpisaniem umowy poprośmy firmę o wypis z ewidencji działalności gospodarczej – takie zaświadczenie potwierdzi, że jej działalność jest prowadzona w sposób legalny.
Umowę tę należy sporządzić na piśmie – na taką formę wskazuje również Kodeks cywilny.
Warto wiedzieć, że umowa zawarta ustnie jest wprawdzie ważna, ale w razie jakichkolwiek sporów trudniej będzie udowodnić, iż rzeczywiście jej ustalenia były wiążące.
W umowie z ekipą od murowania należy dokładnie określić:
• strony umowy, czyli kto zleca prace, a kto jest ich wykonawcą,
• datę i miejsce sporządzenia dokumentu,
• jaki jest przedmiot i zakres prac oraz termin ich realizacji (jakie ściany będą murowane, w jakiej technologii, z jakich materiałów, kiedy następuje rozpoczęcie murowania, a kiedy planowane jest zakończenie tego etapu),
• wysokość wynagrodzenia oraz zasady płatności (wynagrodzenie może być płatne w częściach, ryczałtowo albo po zakończeniu robót),
• kary, jakie będzie zmuszona ponieść ekipa w sytuacji nieterminowego wykonania robót albo wykonania ich niezgodnie ze sztuką budowlaną. Karą zostanie również obciążony inwestor, jeśli nie wywiąże się z ustalonej zapłaty (nastąpią opóźnienia w płatnościach za prace).
Czytaj także
Stwórz dziennik budowy w naszym serwisie już dziś, aby śledzić na bieżąco swoje postępy oraz dzielić się wiedzą.
Stwórz swój dziennikBudogram istnieje dzięki wsparciu ekspertów. Poznaj Wienerberger, który pomaga nam współtworzyć bazę wiedzy potrzebną do budowy domu.
Polub Wienerberger na Facebooku