Przestrzeń przydomowa powinna być jak najbardziej funkcjonalna. Większość właścicieli domów jednorodzinnych decyduje się na wykonanie podjazdu dla samochodów, który umożliwi parkowanie pojazdów należących do domowników i odwiedzających gości. Budowa podjazdu to wbrew pozorom nietrudne zadanie, jednak należy pamiętać o kierowaniu się kilkoma istotnymi zasadami.
Budowa podjazdu wymaga dobrania odpowiednich materiałów, a przede wszystkim znajomości podstaw tworzenia przydomowych aranżacji. Wielu inwestorów zadaje sobie pytanie, jaki materiał wybrać na podjazd? Wybór zależy przede wszystkim od budżetu, a także oczekiwanego efektu. Obydwie propozycje mają swoje wady i zalety.
Najważniejszy jest projekt
Przed przystąpieniem do tworzenia przydomowego podjazdu warto stworzyć odpowiedni projekt. Można go wykonać samodzielnie, korzystając z odpowiedniego oprogramowania. Planowanie podjazdu dla samochodów to nie tylko kwestie estetyczne, ale i techniczne. Taki podjazd powinien pozwalać na utrzymanie odpowiedniego obciążenia.
Projekt przydomowego podjazdu powinien uwzględniać rodzaj i kształt domu. Dlaczego jest to tak istotne? Podjazdy nie zawsze mają regularny kształt ‒ w niektórych przypadkach należy utworzyć wjazd w formie łuku. Należy więc zagospodarować odpowiednią przestrzeń, na której zamiast zielonej murawy pojawi się beton lub kruszywo.
Podjazd w swoim projekcie powinien uwzględniać także obecność samochodów. Wszystko zależy od twoich wymagań oraz tego, jakie auta mają stać na podjeździe. Dla rolników korzystających z ciężkich maszyn rolniczych świetnym wyborem będzie stworzenie szerokiego podjazdu. W przypadku osób, które korzystają tylko z samochodów osobowych, dobrą propozycją będzie podjazd z kostki brukowej.
Idealna aranżacja przydomowa to taka, która nie jest przesadzona i pozwala na stworzenie spójnego projektu. Tworząc tę przestrzeń w obrębie swojej posesji, pamiętaj o wykonaniu odpowiednich pomiarów. Pomimo posiadanego projektu warto zweryfikować wielkość przyszłego podjazdu na żywo.
Na co zwrócić uwagę, budując przydomowy podjazd?
Budowa podjazdu przy domu to zadanie dla fachowców lub osób, które mają podstawowe umiejętności z zakresu budownictwa. Podjazd nie powinien zdominować domu, lecz stanowić funkcjonalny dodatek. Warto wkomponować podjazd w taki sposób, aby wciąż widoczne były piękne nasadzenia, rabaty czy klomby. Wiele osób tworzy aranżacje w postaci podjazdów, wewnątrz których znajdują się betonowe klomby. Do wykonania takiej ozdoby niezbędne będą dobrze osadzone krawężniki, które wytyczą przestrzeń dla kwiatów.
Budowa każdego podjazdu powinna być oparta na zasadach budowlanych, dzięki którym ta przestrzeń będzie służyła przez wiele lat. Poza głównym materiałem wykonania istotne jest dobranie odpowiedniej podbudowy. Nie zapomnij o krawężnikach ‒ to one wytyczają ramy, w których będzie zamknięty podjazd, oraz skutecznie wzmacniają całą konstrukcję.
Kruszywo czy beton?
Wybór odpowiedniego materiału, z którego powstanie twój podjazd dla samochodów, to kwestia, która w głównej mierze zależy od założonego budżetu. Kruszywo będzie z pewnością tańsze niż podjazd wykonany z betonu. Podjazd z kruszywa to rozwiązanie zupełnie wystarczające w przypadku pojazdów osobowych. Beton stanowi rozwiązanie, które jest synonimem wytrzymałości i trwałości. To dobry sposób na stworzenie podjazdu, po którym będą mogły poruszać się cięższe maszyny rolnicze czy dostawcze.
Jeśli zdecydowałeś się na stworzenie podjazdu z kruszywa kamiennego, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach. Pierwszą z nich jest grubość – warto wykonać warstwę z kruszywa łamego o grubości około 30-40 centymetrów. Pozwoli to na uzyskanie optymalnej wytrzymałości podbudowy. Taką warstwę należy jeszcze zagęścić.Kolejnym etapem będzie wykonanie podsypki piaskowej o grubości od 3-5 cm.
Podjazd wykonany z betonu to dobry wybór dla osób, którym zależy na uzyskaniu spójnego efektu. Takie przedsięwzięcie wymaga posiadania odpowiednich narzędzi oraz materiałów. W przypadku podjazdu betonowego należy najpierw stworzyć podbudowę wypełnioną gruzem lub tłuczniem. Pod wykonaniu pracy przy podbudowie następuje betonowanie, czyli wylewka podłoża.